Berichten
uit de
Samenleving


> startpagina

> index woorden
> index tekens
> index documenten

> index beelden

> index berichten uit de samenleving


tussen taal en beeld
.
.





voor alles
is een school


.







alles moet geleerd worden

Er zijn basisscholen voor kinderen die groot willen worden.
Het Brood- en Banket College is er voor jongeren die bakker willen worden.
Omdat ik visite kreeg en iets bij de thee wilde hebben liep ik die school eens binnen om te zien hoe daar de lessen koekebakker of koekenbakker gegeven werden.

Op de basisschool maken de kinderen tekeningen en die mogen ze aan opa's en oma's laten zien.
Op de bakschool worden koekjes gebakken die in een eigen winkel met de naam 'De Studiepunt' verkocht worden aan opa's en oma's uit de buurt.
Men betaalt alleen de kostprijs.
Ik was volgens de informatiebrochure van de opleiding in een 'wereld van brood en banket'.

Een student die aan de beurt was vroeg wat er van mijn dienst was.
Ik vroeg of ze ook mueslikoeken hadden.
De jongen, met een keurige witte schort voor en een bakkersmuts op zijn hoofd, wisselde een snelle, onzekere, blik met zijn docente die terzijde de zaak in de gaten hield.
De vraagtekens bleven op zijn bolle bakkerswangen hangen.
Ik verduidelijkte: "Je weet wel, met noten en rozijnen"
"We hebben wel gevulde koeken, maar daar zit maar één noot op. en dat is een halve amandel".

De juf glimlachte en wees op de uitgestalde collectie koekjes.
"U krijgt drie pakjes voor de prijs van één omdat het volgende week herfstvakantie is".
Ik koos voor een boterkoek en vroeg of er ook croissants waren.
Om de leerling niet verder in verlegenheid te brengen dook de docente in een vriesvak en haalde er een zak met vier kromme stukjes deeg uit.
"U hoeft ze alleen maar even warm te maken dan proeft u de botersmaak beter"

De afrekening met mijn pinpas was ook een leermoment.
De student moest het bedrag twee keer aanslaan voor ik mijn pasje op het venstertje van de pinmachine kon leggen.
Daar verscheen de mededeling 'geslaagd'.
Voor de zekerheid vroeg ik nog even wie er geslaagd was, de bakkersleerling of ik.

Thuis gekomen bleek de boterkoek keihard te zijn.
Zelfs met een zaagmes lukte het niet het gebak in presentabele puntjes te verdelen.
Met enig geweld brak ik er ruwe stukken af, die overigens wel lekker smaakten.
Met de croissants liep het minder goed af.
Het bleven opgewarmde klonten deeg.


Afijn de kinderen van de basisschool maken ook wel eens een tekening waar opa geen brood van kan bakken.

Opa Henk


> index berichten