pianoverhalen


> startpagina
> pianotopics
> meer pianoverhalen


tussen taal en beeld  



Stof op de piano

Na zeventig dagen
wind en zon,
wind en wolken,
wind en zand,
na zeventig dagen,
wind en stof
kwam
een beetje
regen

Betoverd

In de keuken is ze mijn ma, in de stal en op de akkers is ze de vrouw van mijn papa, maar in de salon is ma anders.
Mooi is ze niet, lang en mager, slechte tanden, haar donkere haar altijd vuil, maar van toen ik vier was, weet ik dat ik betoverd werd door haar als ze piano speelde.

Papa had de piano gekocht, een oude Cramer, het was zijn trouwcadeau voor haar.
Zij kwam naar dit huis. Ze vond gaten in de muren, een roestig bed, geen stromend water en die piano,
blinkend in de hoek.

Papa's ogen worden zacht, wanneer hij achter haar staat, wanneer ze speelt.
Ik wil dat iemand zo ook naar mij kijkt.

Op mijn vijfde verjaardag ging ma naast mij zitten
en begon me muziek te leren, leerde mij spelen.

Karen Hesse
Maart 1934

[uit: Out of the Dust. ''The Dust Bowl years of the Great Depression' in Oklahoma].






De piano van Marlene Dietrich in de suite van het hotel Lancaster in de rue de Berry, vlak bij de Champs Elisées.


Lola en haar Pianola

Ik ben de wulpse Lola, de lieveling van het cabaret
Ik heb een pianola thuis naast mijn bed
Ik ben de wulpse Lola, het liefje van elke man
Maar aan mijn Pianola, daar komt niemand an

Ik ben wulpse Lola, de lieveling van het toneel
Ik heb een pianola thuis in mijn bordeel
En wie mij wil begeleiden, daar beneden uit de zaal
Die mep ik in alle hoeken en trap op z'n pedaal

Lola, Lola - iedereen kent mij, wie niet
Als je me hier op de planken ziet
Dan raak je compleet oververhit
Mannen, mannen - niemand kus ik, oh nee
Allen mijn Klavier zingt het lied met mij mee.

Marlene Dietrich



Marlene met Billy Wilder



Het is in de jaren 1700
Men wil op een tokkelinstrument muziek maken. Ganzenveren waarmee heftige brieven aan minnaressen geschreven werden konden ook gebruikt worden als plectrum om snaren mee aan te plukken.




Tokkelen of slaan, dat is de vraag
Een voorloper van de piano was de aloude 'santur', of het 'hakkebord'.
Meerdere snaren tegelijk werden door houten lepels aangeslagen.



De piano is een chordofone machine

Er komt geluid als je snaren in trilling brengt. Hoe meer snaren hoe meer kabaal. De snaren monteer je horizontaal in een kast in de vorm van een vleugel. Als je de klep open zet heb je meer geluid.



Wie minder plaats of geld heeft spant de snaren in een verticaal staande kast. Tweeënvijftig witte en zesendertig zwarte toetsen zorgen ervoor dat je met hamertjes op de snaren kunt slaan.