Accumulaties


> startpagina

> Kan je nog je eigen huis bedenken?

tussen taal en beeld


fragment partituur accumulaties

 

animatiefilm


Het bijeenbrengen van verschillende uitingsvormen,
met behoud van eigen verschijningsvorm,
heeft geleid tot één werkstuk:
de animatiefilm 'Accumulaties'

De grafische animatie werd gemaakt met zeefdruk
24 beelden per seconde film.
Tekenfilmdeskundigen zullen ingewikkelde computergestuurde technieken herkennen.
Die is niet gebruikt.
De mogelijkheden daar voor
bestonden in die jaren nog niet en zouden, behalve dat, technisch ook niet tot dit resultaat leiden.

Grafiek:
Henk van Faassen
Poëzie:
Frederice van Faassen

Muziek:

Louis Andriessen
Stem:
Hans Veerman
Camera:
Edo Jansen

Accumulaties is in 1964 gemaakt met een subsidie van het Ministerie van Onderwijs, Kunsten en Wetenschappen.

De film is in 1964/65 vertoond op filmfestivals
Moskou; Cork; Vancouver; Montevideo; Edinburgh.

 


muziek

De functie van muziek in 'Accumulaties' is een heel uitzonderlijke: zij is niet illustratief.
De voorbeelden van niet-illustratieve filmmuziek zijn uiterst schaars. Zelfs de beroemde voorbeelden hiervan: Bach in 'Viridiana' en Wagner-Rossini in '81/2' hebben een licht illustrerende werking.

Slechts in deze mate is de muziek in 'accumulaties' illustratief: het tegelijkertijd optreden van verschillende autonome media.
Het is niet onwaarschijnlijk dat dit de toekomst zal zijn van de muziek bij 'kunst'-films.
Het jankende strijkorkest tijdens een liefdesscène in het bos wordt algemeen als overwonnen beschouwd.
De muziek in 'Accumulaties' is gelijktijdig met de film ontstaan en dus niet, toen de film klaar was, er tegenaan geplakt.
Het niet-synchrone is opvallend: drukke beelden kunnen optreden tijdens weinig muzikale actie en omgekeerd. Dat was zelfs bijna een voorwaarde voor de film, een aestetische noodzaak.
Nerveus beeld plus nerveus geluid zou de muziek onherroepelijk tot illustratie degraderen, omdat de mens het oog laat voorgaan bij het oor.

De titel 'Accumulaties' is nu duidelijk. Ook de tekst is een extra aangebrachte laag. Bovendien wordt de tekst op zich ook zelf nog geaccumuleerd.
De uitvoering van de muziek is een, wat men noemt: geleide improvisatie op grafische partituren. De geluiden zijn nimmer elektronisch opgewekt, doch enkel mechanisch, door de componist met behulp van een vleugel, vier tom-toms en twee kleine trom stokken uitgevoerd.

Louis Andriessen

grafische animatie

Niet één enkel grafisch beeld
dat spanningen en beweging oproept, ritmisch en chaotisch, maar vier en twintig onderling verschillende grafische beelden per seconde.
Grafiek die aansluit bij poëzie aanvullend en versterkend.
Grafische tekens als klanken
en woorden zichtbaar maken.
Grafiek met beweging
voortgekomen uit klank.

Grafiek die slechts zichtbaar wordt als die via een filmband geprojecteerd wordt

Je zou kunnen zeggen dat dit bij elkaar wel een film te noemen is, maar alles ontstond tegelijkertijd en het is mogelijk dat zich dat herhaalt als de toeschouwer aanwezig is.

Slechts een kort moment raakt de grafiek de film, daar waar gefilmde beelden van de mechanische beweging van een letterzetmachine overgaan in grafische bewegingen die men wel animatie noemt.

Henk van Faassen


25 10 2017


poëzie


VAN BINNENUIT BEWOGEN
EN VOORTGEZET

EVENZOVEEL
TEKENEN DRAGEN ELKAAR
ALS TIJDEN OP DE HANDEN
DE DAGEN VERDRIJVEN
DE DAGEN

EEN WOORD IS GEEN WOORD
MAAR HEEFT EEN WERELD ER ACHTER

DRAGER VAN WOORDEN

HET RITME VAN ADEM EN DAGEN
HETZELFDE
MET ANDERE WOORDEN
EN MECHANI SCH
VERBROKEN

EEN MECHANISCH RITME
DAT UIT DE HAND LOOPT
VEROORZAAKT

MAAR IN DIE WANORDE
IS EEN ANDER RITME
DAT WEER DOORGAAT
EEN NIEUWE MECHANISCHE PERIODE AFGELEID
OM WEER AFGELEID TE WORDEN

DE ENE DAG BEWIJST DE ANDERE
BEWEGINGEN UIT ELKAAR AFGELEID
NIET TE GELOVEN
ZO TE VERSTAAN

PROEVEN VAN ONTWIKKELING

WE ZIJN GETROFFEN DOOR
GEHOORZAAMHEID EN VOORAL
IETS ANDERS ONTSTAAT
ZO GELOVEN WIJ MAAR ZEGGEN NIET
WAT OM TE ONTKOMEN

OM NIET PRIJSGEGEVEN TE WORDEN
AAN ZOVEEL ONBEKENDEN
LATEN WE ZEGGEN X

MAAR DEZE VREUGDE IS ONDEELBAAR

EN ZODOENDE
BEANTWOORDEN WE NIET
AAN DE VRAGEN ZIE ZICH ONTWIKKELEN

WOORDEN BEWEGEN
BESTAAN UIT ADEM
EN LOPEN UIT
OP EEN STILLE TOESPRAAK
MET GESLOTEN MOND GESPROKEN
EEN OVERZICHTELIJKE BEWEGING
VAN STILTE


Frederice van Faassen




animatiefilm architectuur