de Jordaan


> Jordaan index



tussen taal en beeld Autobom

[1994]
De autobom in de Laurierstraat


24 november 1994

Beeldend kunstenaar Rob Scholte en zijn partner Micky Hoogendijk stappen in hun BMW, die geparkeerd staat in de Laurierstraat. De wagen stond al vijf dagen ongebruikt voor de deur en was daar neergezet door een medewerker van Scholte. Een andere medewerker zou de auto die middag gebruiken.
Micky had de avond tevoren een zwangerschapstest gedaan die een positief resultaat opleverde.
Zij wilde naar de huisarts om te laten controleren of ze inderdaad in verwachting was.
Als ze alleen was gegaan, zou ze de BMW niet hebben gebruikt. Rob ging met haar mee naar de dokter omdat hij zelf last had van voetschimmel.

Een handgranaat onder de auto
Als ze wegrijden horen ze drie tikken en op het moment dat Rob na ruim 50 meter rechtsaf slaat, volgt er een enorme explosie. Iemand had een handgranaat onder de auto bevestigd. Tijdens het rijden werd de pin er automatisch uitgetrokken. Micky heeft geen verwondingen en kan de wagen via het rechterportier verlaten. Rob probeert ook naar buiten te komen en merkt dat zijn benen niet meewerken. Hij valt ruggelings op straat zonder pijn te voelen. In het ziekenhuis moeten zijn beide benen worden geamputeerd.
De voeten waren na de aanslag nog geheel in tact. Scholte beweert dat hij door een politieman is gebeld. "Wat wil je dat er met je voeten gebeurt?" "Die wil ik bewaren" zei hij. Later bleken ze te zijn weggegooid.
Rob is boos, want hij had er nog iets mee willen doen.

Micky kreeg een miskraam toen ze 's avonds in bad lag.


Speurneuzen aan het werk
De bom onder de auto van Rob Scholte was vermoedelijk niet voor de kunstschilder bestemd, maar voor advocaat Oscar Hammerstein. Hammerstein en Scholte woonden in 1994 vlak bij elkaar en reden toen beiden in een donkerblauwe BMW. Ook de kentekens zouden op elkaar lijken. De door Rob Scholte zelf ingehuurde detective Van Oostveen heeft dit ontdekt. Justitie is een misdaadsyndicaat op het spoor dat vermoedelijk achter de bomaanslag zit. De daders zouden zich bij de liquidatiepoging vergist hebben.
De Amsterdamse politie onderzocht al eerder de mogelijkheid dat de aanslag eigenlijk was bedoeld voor Hammerstein.

Na een inval bij de beruchte Femis-bank, waar miljoenen drugsgeld was gestald, zou een drugshandelaar in paniek zijn geraakt. Hij zou met een aanslag hebben willen voorkomen dat Hammerstein iets zou loslaten over de herkomst van bij Femis aangetroffen geld. Hammerstein werd er een aantal jaren geleden van beschuldigd betrokken te zijn geweest bij een witwasoperatie. Daarvan werd hij in 1995 vrijgesproken.

Een van de verdachten in een gerechtelijk vooronderzoek naar de aanslag is, volgens de bronnen bij politie en justitie, zoon van een Amsterdamse politiecommissaris. Die zou de aanslag hebben voorbereid in opdracht van de drugsbaas, met wiens nicht hij een relatie zou hebben gehad. Een bevriende beoefenaar van de vechtsport free fight zou het explosief hebben geplaatst. Het onderzoek leverde nooit iets op. Ook een onderzoek naar voormalige kunstbroeders van Scholte als mogelijke verdachten, een dichter en een fotograaf, liep dood.

Het mysterie is nooit opgelost
Van liquidaties in de onderwereld kijkt nu niemand meer op, maar déze bom is tot op de dag van vandaag spraakmakend.



Expositie in Arti et Amicitiae

Een icoon van de terreur
'Een karkas dat iedereen de mond snoert'.
Op de expositie 'Bits and Pieces' in Arti et Amicitiae is de uitgebrande BMW van Rob Scholte te zien.
Een aanklacht tegen geweld van een slachtoffer dat toevallig beeldend kunstenaar is.
Het kunstwerk is geen kunstwerk maar een feit. Een hedendaags kunstwerk, dat ergens over lijkt te gaan. Het heeft wel degelijk een esthetische waarde, kunst die een overwinning behaalt op de dood.
De maker zegt immers: 'Ik ben niet dood, ik leef nog, en ik maak kunst.'
Was het niet Andy Warhol, die na een mislukte moordaanslag zijn littekens liet fotograferen en afdrukken in vrijwel alle Amerikaanse kranten? Warhol is het prototype van Scholte als het gaat om slachtofferkunst.


naar boven


achtergronden bij
een oproer




<
terug naar index oproer

> Jordaan index

Aanvullingen en verbeteringen graag hier

Bronnen
o.a.
Internationaal Instituut voor Sociale Geschiedenis, IISG /