Bewogen Beweging



tussen taal en beeld






Catalogus.
De ontwerper Hubert Johansson was niet van zijn idee af te brengen dit buitenissige formaat van 11x 80cm. in boekdruk uit te voeren. Het werd bij de Koninklijke Hofdrukkerij in Stockholm gedrukt.




Affiche ontworpen door de Zwitser Dieter Roth (1930-1998), uitgevoerd in zeefdruk.
Een aantal witte cirkels zijn uitgeponst met de gedachte dat het affiche over andere posters in de stad geplakt zou worden.



Imagine a people in whose language there is no such form of sentence as:
"the book is in the drawer" or
"the water is in the glass"
but wherever we should use these forms they say:
"the book can be taken out of the drawer",
"the water can be taken out of the glass"


Ludwig Wittgenstein / The Brown Book 1958



Kinetische Kunst

10 maart tot 17 april 1961 in het Stedelijk Museum Amsterdam.
Met dit project hoopte directeur Sandberg de grenzen van de kunst verder te verruimen.

Het publiek had geen passieve rol als toeschouwer, maar moest actief deelnemen door alle mogelijke objecten in beweging te zetten.

Sandberg had zijn museum ter beschikking gesteld en de inrichting aan de kunstenaars overgelaten, waarbij een aantal kunstwerken ter plekke ontstond.
De bewegende en geluid makende objecten van Tinguely leverde hilarische taferelen op die men meestal in een verstild museum niet meemaakt. De expositie ontketende veel ophef en negatieve reacties in de kranten.

Over het algemeen waren de critici weinig onder de indruk van het vernieuwende karakter van de expositie. Men vond het een kinderlijke vertoning, een kermis of een speeltuin, die bovendien in artistiek opzicht niet meer bood dan wat dadakunstenaars al veel eerder hadden gedaan.

 


Jean Tinguely



De kinderen hebben veel plezier in het Stedelijk waar het meestal doodstil is.


Jean Tinguely / Cyclograveur (1959)




Tinguely op het Waterlooplein op zoek naar onderdelen voor zijn bewegende beelden




Feest ter gelegenheid van Bewogen Beweging in het atelier van Henk van Faassen waar enkele objecten op een vrije manier nagebouwd zijn.





Aan het enorme werkstuk Le Cyclop (1969–1994), dat buiten Parijs nog steeds te bezoeken is, werkte Tinguely samen met zijn echtgenote Niki de Sant Phalle en een aantal beroemde kunstenaars zoals Daniel Spoerri, Yves Klein, Keith Haring, Rauschenberg en vele anderen, hoewel niet altijd duidelijk is wie wat bijgedragen heeft aan het werkstuk.



Als sluitstuk van de tentoonstelling, en een Nederlandse primeur, wordt Tinguely’s monumentale Mengele-Totentanz (1986) gepresenteerd: een donkere installatie. Tinguely maakte het werk uit overblijfselen van een brand in de fabriek van landbouwmachines van de firma Mengele gecombineerd met dierenskeletten. Het is een verwijzing naar de concentratiekampen. De bewegingen en hoge schelle geluiden zorgen voor een sacrale en macabere sfeer.



Jean Tinguely terug in Amsterdam
oktober 2016




Precies 25 jaar na zijn dood presenteert het Stedelijk een retrospectief.

De toenmalig directeur Willem Sandberg en de curator Ad Petersen organiseerden indertijd, samen met Tinguely, spraakmakende experimentele avant-gardistische tentoonstellingen zoals Bewogen Beweging in 1961 en Dylaby in 1962.

De beroemde tekenmachine Nr.10 uit 1959, Gismo, 1960 en de enorme Méta II uit 1971 zijn door het SM toen aangekocht.

Tinguely is op 30 augustus 1991 aan een hartaanval overleden.



Op de begrafenis van Tinguely in Fribourg Zwitserland rijdt de Klamauk mee. Met dit opmerkelijke voertuig deed hij mee aan een bergrace in Zwitserland ter herinnering aan de coureur Jo Siffert die in een ongeluk omkwam omdat de brandblussers niet werkten.



5 8 2018